Jaka jest różnica między księgowością a rachunkowością?
Księgowość i rachunkowość – te dwa pojęcia związane bezpośrednio ze światem finansów często są używane zamiennie w tym samym kontekście. Choć dotyczą głównie prowadzenia przedsiębiorstwa i ewidencjonowania jego sytuacji finansowej, to w praktyce oznaczają co innego. Przybliżamy, czym są obydwa sektory i jakie są między nimi różnice.
Rachunkowość – szerszy kontekst
Rachunkowość jest pojęciem szerszym i bardziej rozbudowanym. W nim można zawrzeć księgowość, ale nigdy odwrotnie. Pojęcie odnosi się do ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, które są związane z codzienną działalnością przedsiębiorstwa. Odnosi się do czynności kalkulacyjnych, sprawozdawczych oraz księgowych i dzieli się na trzy perspektywy:
- podatkową, która dostarcza informacji o dochodzie podlegającym opodatkowaniu oraz wysokości tej płaty uiszczanej do US, a także kalkulacje i analizy,
- finansową istotną dla interesariuszy i kredytobiorców, która dostarcza wiedzy na temat funkcjonowania firmy i jego kondycji finansowej,
- zarządczą, która dostarcza informacji o finansach do zarządu i pracowników firmy,
- bankową i budżetową.
Czym kierować się przy gromadzeniu, analizowaniu oraz przekazywaniu tych danych? Przede wszystkim rzetelnością – informacje księgowe nie mogą być zatajane ani ukrywane. Trzeba też zachować środki ostrożności, aby dane nie dostały się w ręce osób nieuprawnionych, jak również zastosować podwójne zapisy czy wziąć pod uwagę współmierność wydatków i dochodów. Sprawnie działająca rachunkowość to jeden z filarów przedsiębiorstwa. Jeżeli z przyczyn kadrowych, logistycznych lub innych właściciel nie jest w stanie prowadzić jej na wysokim poziomie, wówczas powinien zatrudnić firmę zewnętrzną, tj. biuro świadczące profesjonalne usługi rachunkowe.
Księgowość – ewidencja działań podejmowanych przez firmę
Księgowość jest rozpatrywana w nieco bardziej ograniczonym zakresie i odnosi się do ewidencjonowania bieżącej działalności firmy. Główny nacisk kładzie się na rewidowanie przychodów, dochodów oraz wydatków, w tym kosztów. Czemu służy konstruowanie raportów o funkcjonowaniu przedsiębiorstwa? Gromadzeniu, przetwarzaniu, analizowaniu danych dotyczących sposobu zarządzania firmą, a szczególnie jej budżetem. Pozwala dobrze przygotować się na wypadek kontroli skarbowej, jak również wewnętrznego audytu.
Dobrze działający system kontroli i informacji pozwala kontrolować, co wchodzi w skład majątku firmy – jakie zakupy zostały poczynione, jakie były zyski ze sprzedaży, ile pieniędzy zostało przeznaczonych na reklamę, wynagrodzenia oraz inne.