Telefon  +48 608 111 908

Podatek VAT bez tajemnic. Co warto o nim wiedzieć?

Podatek VAT jest podatkiem od towarów oraz usług. Każdy przedsiębiorca powinien mieć przynajmniej podstawową wiedzę na jego temat, również wtedy, gdy kwestie rozliczania zostały przejęte przez biuro księgowe. Co warto wiedzieć o podatku VAT?

W Polsce od 1993 roku

Podatek VAT został wprowadzony w Polsce w 1993, choć sama idea sięga 1920 roku. To wtedy pomysł jego wprowadzenia zakiełkował u Carla Friedricha von Siemensa, który był przedsiębiorcą i politykiem.

Różne stawki

Podstawową stawką podatku VAT w Polsce jest obecnie 23 proc. Istnieją jednak towary oraz usługi, na które nałożona jest niższa wartość. Przykładem jest tutaj żywność, która jest obciążona stawką 5 proc., podobnie jak czasopisma i książki. Można spotkać się również ze stawką 0 proc. Obejmuje ona m.in. Wewnątrzwspólnotową Dostawę Towarów oraz eksport towarów.

Podatek naliczony i należny

Podatek VAT dzielony jest na naliczony oraz należny. Pierwszy z nich płacony jest podczas zakupów, drugi zaś wtedy, gdy towar sprzedawany jest klientom firmy. Z tego też powodu przedsiębiorcom zwraca się podatek naliczony, zaś należny musi być przekazany do fiskusa.

Termin odprowadzania podatku

Datą, o której muszą pamiętać przedsiębiorcy jest 25. dzień każdego miesiąca. To właśnie do tego czasu przedsiębiorca ma obowiązek odprowadzenia VAT-u do właściwego sobie urzędu skarbowego. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy rozliczenia są kwartalne. Wówczas będzie to 25. dzień miesiąca po właśnie zakończonym kwartale.

Zwrot nadwyżki

Gdy podatek naliczony przewyższył wartość należnego, wówczas przedsiębiorcy mogą ubiegać się o zwrot należnej im kwoty. Oczekiwanie na taki zwrot to do 45 dni w przypadku deklaracji składanych drogą elektroniczną oraz do 3 miesięcy, gdy dokument został złożony inną metodą.

Dla niektórych przedsiębiorców kwestie związane z księgowością i odprowadzaniem podatku VAT są dość skomplikowane. Jeśli podobnie jest w Państwa przypadku, zachęcamy do skorzystania z naszych usług obsługi kadrowo-płacowej, która obejmuje również sprawy związane z rozliczaniem z urzędem skarbowym. Gwarantujemy kompleksową pomoc i konkurencyjne ceny za usługi.