Telefon  +48 608 111 908

    Email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Składki ZUS przedsiębiorcy. Jak je rozliczać?

Bycie przedsiębiorcą i prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się nie tylko z przywilejami, lecz również z obowiązkami, takimi jak między innymi konieczność płacenia składek ZUS za siebie i zatrudnianych pracowników. Na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne składają się składki:

  • emerytalne,
  • rentowe,
  • chorobowe oraz wypadkowe,
  • zdrowotne,
  • na Fundusz Pracy.

Sprawdź, na czym polega rozliczanie składek.

 

Jak rozlicza się składki do ZUS za siebie, a jak za pracowników?

Przedsiębiorca rozlicza własne składki na ZUS jako płatnik w miesięcznej deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA, w której wykazuje się rozliczenie składek oraz wypłacone świadczenia, zarówno w przypadku płacenia pełnego ZUSu, jak i korzystania z ulgi na start.

Jeśli w przedsiębiorstwie zatrudnionych jest kilku pracowników, wówczas pracodawca ma obowiązek, oprócz rozliczenia składek własnych, rozliczenia również składek pracowników.

W tym celu powinien on dla każdego ubezpieczonego pracownika sporządzić raport ZUS RCA, czyli imienny raport miesięczny o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne. Jeśli zatrudniony pracownik posiada inny tytuł do ubezpieczeń społecznych, wówczas pracodawca sporządza dla niego druk ZUS RZA, druk ZUS RSA jest natomiast raportem o wypłaconych świadczeniach i przerwach w opłacaniu składek.

 

O czym jeszcze warto pamiętać, przy rozliczaniu składek?

Wymienione powyżej deklaracje należy złożyć do dziesiątego dnia następnego miesiąca, jeśli przedsiębiorca opłaca składki tylko za siebie. Jeśli natomiast zatrudnia on pracowników, wówczas deklaracje za nich składa się do piętnastego dnia następnego miesiąca. Deklaracje składa się w ZUS w formie papierowej lub elektronicznej, w przypadku ilości mniejszej niż pięć dokumenty przekazać można w formie papierowej bezpośrednio w siedzibie ZUS lub przesłać je pocztą. Jeśli przedsiębiorca zatrudnia więcej niż pięć osób, rozliczenie składek ZUS musi nastąpić drogą elektroniczną w programie Płatnik lub ePłatnik. Do podpisania dokumentów potrzebny będzie wówczas kwalifikowany podpis elektroniczny.

Dla mało doświadczonych przedsiębiorców rozliczanie składek ZUS nastręczać może nieco trudności, dlatego aby mieć pewność, że poprawnie rozliczyliśmy się z urzędem, warto zlecić tę czynność profesjonalnej firmie. Nasze biuro rachunkowe rozliczy składki szybko i poprawnie, a ty będziesz mógł w pełni oddać się prowadzeniu biznesu.